Wednesday, September 29, 2010

semoga ianya bermanfaat

catatan seorang kakak


assalamualaikum.
sahabat2, pagi tadi di sekolah saya ada ceramah motivasi untuk pelajar2 tingkatan 5 sekolah saya. ceramah dari jam 8.00 pagi hingga 1.30 ptg oleh Dr. Ismail bin Mustari dari Pusat Islam UTM.rehat setengah jam dari jam 10.00 - 10.30 pagi. bagi saya program sebegini pun kita sebagai orang dewasa wajar mendengarnya untuk iktibar dan muhasabah diri.
Alhamdulillah saya dapat mengikuti sebahagian ceramah tersebut. ya la kan hati dan diri kita ini memang selalu perlu diperingatkan. saya anggap ini majlis ilmu. ilmu yang disampaikan sebenarnya untuk menyedarkan pelajar betapa pentingnya restu ibu bapa, restu guru dan keredhaan Allah untuk mendapatkan kebahagiaan di dunia dan akhirat. maklum saja kebelakangan ini, begitu banyak dipaparkan keruntuhan sosial remaja khususnya remaja Melayu yang rata2nya orang Islam. baguslah ustaz yang memberi ceramah ini. beliau memang banyak ilmu. cara beliau mendekati pelajar dengan menyebut nama2 pelajar begitu lembut dan diberikan hadiah pula tu mana2 yang terpilih dapat rezeki. sekurang2nya kami berharap program sebegini dapat menginsafkan pelajar. sungguhkan hidayah itu milik Allah. Allah boleh memberikan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. antara yang disentuh oleh ustaz tersebut ialah tentang perubahan diri. kita sendiri yang perlu mengubah nasib kita dengan berusaha.sangat ditekankan kepentingan solat dan betapa perlu kebijaksanaan mengurus masa dan sentiasa mengingati Allah setiap masa. ditunjukkan juga melalui video bahawa setiap saat di bumi ini sentiasa kedengaran laungan azan bersahutan dari satu tempat ke tempat yg lain di seluruh dunia. ustaz pun mengingatkan kita untuk sentiasa ukur baju di badan sendiri. gaya hidup ikut kemampuan. apa pun impian cita2 matlamat kita biarlah yang akhirnya dapat memberi manfaat kpd umat Islam dan Islam itu sendiri. ditunjukkan juga video pesalah dadah dirotan 10 kali. mula2 ingatkan patung tapi memang orang betul. saya tgk sampai rotan yg kedua. lepas tu saya tak sanggup tengok. saya dengar suara pesalah tu mengerang saja.
dulu pernah juga saya tgk video pesalah dirotan semasa satu prog di sekolah saya juga. memang sampai tersiat2 kulit dan daging. selepas tayangan video tu, ustaz pun rumuskan memang kesakitan rotan tu tak terkata.jadi dia nasihatkan pelajar andai di rotan oleh guru atau ibubapa, tak sesakit spt dlm video.dirotan oleh guru adalah kerana kasih dan sayang. tak solat memang wajar kena rotan untuk mendidik.
lepas tu, ustaz pun bagitau, selalulah mendoakan ibubapa dan kawan2 atau sesiapa sahaja. sebab doa2 ini makbul dan orang yang mendoakan juga akan dimakbulkan doanya. rumusan dpd ceramah itu ialah sentiasa membuat kebaktian kepada kedua orang tua kita.kerdhaan Allah bergantung kepada keredhaan ibubapa. perlu sentiasa menjaga keperluan ibubapa dan mengutamakan mereka.
saya pernah juga mendengar ceramah berkaitan dengan adab bersalaman.ustaz itu memberitahu, apabila kita bersalaman perlulah perut tapak tangan bertemu perut tapak tangan.bersalam erat bukan hujung jari sahaja. insyaAllah dengan erat jabat itu Allah mengampun dosa2 orang yg sedang berjabatan tangan itu iaitu andai ada dosa antara mereka satu sama lain.
InsyaAllah sentiasalah kita doa mendoakan antara kita mudah2an semakin erat silaturahim dan Allah ampunkan dosa kita.InsyaAllah dulu kita dipertemukan kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah. Semoga w/p kita berjauhan, ikatan itu tidak pernah luntur malah lebih subur dengan doa mendoakan kerana Allah dari kejauhan.
Okay, sahabat sekian sahaja untuk kali ini, insyaAllah kita jumpa lagi di lain email. Saya sangat menyayangi kamu semua.Semoga kita sentiasa istiqamah dalam perjuangan kerana menegakkan agama Allah melalui kerjaya kita dan apa jua yang kita lakukan dalam kehidupan. Maaf zahir dan batin.
Terima kasih.wassalam.

Pontian, Johor.

No comments: