Sunday, November 7, 2010

merapat merapi, jogyakarta






perjalanan bermula jam 10 malam menuju ke stesen keretapi Taiping yeng terletak 40 km dari Selama, Perak. Parking kereta di hospital Taiping, sekitar wad bersalin. Kelihatan tak ramai orang yang menunggu. bermakna tak ramai yang bersalin malam tu. Mungkin agaknya bulan Feb lepas tak banyak kenduri kahwin, jadi tak ramai lah baby yang lahir bulan nov ni. agaknya bulan ogos hingga bulan okt ramai yang bersalin sebab bulan nov dan dis ramai pasangan yang kahwin. Dah kahwin, apalagi nak buat, faham-faham jer la. Tak per. benda halal.

Tren dijadualkan tiba ke Stesen Keretapi Taiping jam 12.04 malam. Tiba di sana kelihatan 2 sahabat sedang menunggu. Punya la excited nak jumpa kawan hingga notis tentang pembatalan keretapi kami tak perasan. Alasannya Banjir.

masalahnya, petang tu kami dah tanya di kaunter, orang bertugas kata keretapi lancar dan perjalanan seperti dijadualkan. Masih boleh naik ekspress senandung malam atau wang dikembalikan. senangnya depa menyelesaikan masalah orang awam.

ambil keputusan naik tren jam 1. 45 pagi. Tren sampai jam 1.55 pagi. Kerusi hampir penuh. jumpa petugas di dalam tren.tunjuk tiket dan tanya di mana kami punya seat. Dia cakap dengan muka serius, letih agaknya. tapi kami pun letih dan marah jugak. ' sapa suruh naik keretapi ni?' amboi mak cantiknya bahasa.

orang di stesen suruh naik keretapi ni, dia kata sapa suruh nsik. memang mangkuk hanyun betul kakitangan keretapi tanah melayu ni.

Tren punyalah slow. jam 2.55 pagi sampai kuala kangsar. tiba-tiba tren berundur. buat hal plak tren ni. kamudian ia masuk ke landasan sebelah. tunggu-punysa tunggu dah tiga keretapi melintasi tren kami. tidur sat. sedar2 dah jam 3.55 pagi dan tren masih tak bergerak.

siul. (sopan sikit. asalnya, sial)

bincang punyai bincang, ambil keputusan turun di Ipoh dan cari teksi untuk terus ke LCCT. Kapal terbang kami ke Jakarta dijadualkan pada 945 pagi. kalau terus naik tren ni sure tak sempat punya.

sampai Ipoh, kelihatan tren ATS berada di landasan. jalan jam 5.30 pagi. check di kaunter, jangka sampai KL Sentral jam 7.45 pagi. tak der pilihan. naik. 4 orang habis RM 120.00

Tren ni masih cantik walaupun dengar ceritanya second atau third hand. dilengkapi dengan TV plat yang juga memaparkan kelajuan tren dan juga maklumat perjalanan. Tandas yang hebat, Pintu tandas automatik. tekan sius buka. tekan sekali lagi tutup. lepas buang air tekan plush seperti dalam flaight. tadah tangan depan paip, air keluar. cukup canggih. tak tau ler berapa lama keadaan itu akan bertahan.

cuma malangnya, tren yang canggih ni tidak dilengkapi dengan surau. terpaksalah sembanhyang atas kerusi. kiblat agak2 jer.

caranya? kami dari utara ke selatan, bermakna di sebelah kanan adalah timur dan sebelah kiri ada barat. (jika duduk membelakang arah pergerakan keretapi). maka sembanyanglah kami arah barat dengan kecondongan sekitar 45 darjah.

Jam 7.45 pagi sampai KL Sentral. Tepat. Hebat juga KTM ni. tapi ini mungkin sebab dah computerised.

ambik teksi. RM 90 untuk ke LCCT. tak per. kalau miss flight lagi rugi beso. sampai jakarta jam 11.20 pagi (waktu indonesia, jam 12.20 waktu Malaysia).


Feri, kawan lama sudah tunggu dengan avangza hitamnya. terus ke bogor. makan tengahari. sembahyang di masjin taawun, puncak















sebuah masjid yang cantik binaanya, cantik pemandangan sekitarnya dan cantik landskapnya.

bertolak dari masjid At'taawun jam 3 petang untuk sampai ke bandung sebelum jam 7 malam kerana tren ke jogja akan bertolak jam 7 malam.








perjalanan berliku menuruni dan mendaki bukit. jalan sempit. kenderaan bertali arus. feri, seorang pemandun yang cekap membuatkan kami kecut perut.


konar lipat... potong. depan ada motor... potong. tak per jugak. masalahnya, depan ada lori.. juga potong. memang cekap dia bawa kereta.
satu perkara yang terpuji orang-orang indon ini, apabila mereka di jalan raya mereka sangat berhati-hati dan bertolak ansur.

kalau perkara ini terjadi di malaysia, paling kurang kena maki hamun. paling teruk, eksident ngeri.

masuk bandung, jalan macet teruk(kata endon). kami berdoa semoga tren akan terlewat seperti di taiping. sampai di stesen jam 7.08 malam.






tanya.

tren dah bertolak jam 7.00 malam. tepat waktu. hebat. indon yang dikatakan koman itu mempunyai sistem pengangkutan tren yang menepati waktu, walaupun trennya manual jer bukan computerised.

Petugas kata, kami boleh naik tren jam 8 malam tapi tempat duduk tidak dijamin. setelah berbincang, atas faktor keletihan, kurang tidur sejak dari taiping lagi, kami ambil keputusan batalkan perjalanan ke Jogja untuk merapat merapi.

perjalanan pertama gagal. percubaan ke-2 dirancang tanggal 4 Dis. sapa nak ikut?